Ankiety, wywiady, dokumentacja fotograficzna, analiza istniejących źródeł i danych
Analizy dostarczą informacji o tym, jak „zwykli ludzie” w lokalnych społecznościach zapamiętują totalitaryzm, jak widzą ich wpływ na współczesne przemiany polityczne i społeczno-kulturowe oraz integrację Europy. Jakie wartości europejskie (wskazane w traktatach i konwencjach UE) są najważniejsze dla budowania wspólnej europejskiej przyszłości. To pozwoli zidentyfikować czynniki i zakres zmian politycznych, edukacyjnych i społecznych, które po 2004 r. Miały miejsce w procesie demokratyzacji i europeizacji życia społecznego w krajach partnerskich (Polska, Włochy, Słowacja).
- Formularze ankiet i wywiadów - opracowuje P1, P2, P3 – uniwersytety we współpracy z P4 i P5.
- Ankiety, wywiady analiza danych prowadzone są u każdego partnera w środowisku lokalnym, w instytucjach zaprzyjaźnionych lub on-line, etc – minimum 100 ankiet + 10 wywiadów
- Każdy kraj (P1, P2, P3) opracowuje raport cząstkowy - krajowy
- Raport międzynarodowy opracuje P1
Obszary tematyczne analizy treści programów, podręczników, podstawy programowej dla wybranych przedmiotów szkolnych: praca klubów europejskich, obecność wartości wskazanych kartą praw człowieka i podstawowych wolności, Traktatem Lizbońskim, etc., kulturowe dziedzictwo UE, treści i działania pro-europejskie, europejskie obywatelstwo.
Kluczowym elementem projektu są: proces edukacyjny, pamięć historyczna i przemiany społeczne. Analiza celów, treści programów i podręczników szkolnych oraz pracy nauczycieli, w kontekście budowania społeczeństwa obywatelskiego, pokażą jakie elementy pamięci historycznej są eksponowane, a których brakuje; jakie wartości są promowane i czy pomagają budować wspólną odpowiedzialność za przyszłość Europy. Edukacyjny aspekt projektu jest niezwykle ważny w obliczu pojawiających się w Europie sił nacjonalistycznych, antydemokratycznych i antyeuropejskich. Zintegrowane działania edukacyjne i edukacja obywatelska są niezbędne dla zachowania porządku społecznego i dobrobytu społeczeństw europejskich.
Edukacja i szkolenia.
W oparciu o wyniki badań i analiz, będą prowadzone szkolenia na temat totalitaryzmów, przeciwdziałania nacjonalizmom, budowania społeczeństwa obywatelskiego i działań pro-europejskich.
Szkolenia będą się odbywać metoda kaskadową:
- etap kaskady – wewnętrzne szkolenia staffu – rezultaty: materiały szkoleniowe wielojęzyczne
- etap kaskady - szkolenia wewnątrz instytucji – szkolenie multiplikatorów, w tym współpracujący nauczyciele – forma pracy seminaria, debaty, warsztaty, mikro-projekty, gra miejska, materiały on-line, rezultaty: materiały dydaktyczne/szkoleniowe, foto-relacje
- etap kaskady – szkolenia zewnętrzne w szkołach – multiplikatorzy prowadza zajęcia z uczniami, studentami, osobami z innych instytucji, formy pracy: seminaria naukowe dla studentów, lekcje dla uczniów, debaty i spotkania otwarte.
Szkolenia zewnętrzne w szkołach – multiplikatorzy prowadza zajęcia z uczniami, studentami, osobami z innych instytucji, formy pracy: seminaria naukowe dla studentów, lekcje dla uczniów, debaty i spotkania otwarte.